Levende Wiskunde

Voor out-of-the-box denkers
aangepast aan de 21e eeuw

door Steven Cnudde

Voor al wie op een levensechte manier wiskunde wil leren,
gekruid met out-of-the-box-ideeën

Wiskunde: de wondere taal van cijfers, vergelijkingen en formules. Een taal die sommigen meteen prikkelt en aanspreekt, terwijl anderen er het liefst ver weg van zouden lopen. Een taal ook waar in ons huidige schoolsysteem veel nadruk op wordt gelegd. Jammer genoeg wordt de leerstof nog te vaak erg 'droog' en weinig gedifferentieerd gegeven, ver weg van de interessewereld van jongeren, waardoor velen moedeloos of gefrustreerd afhaken. Dat kan anders.

Hoe maken we wiskunde (weer) boeiend?
Hoe zorgen we ervoor dat al wie geen uitgesproken voorkeur voor wiskunde heeft zich de materie toch op een fijne en toegankelijke manier eigen kan maken, verbonden met het echte leven?
En ook: hoe voeden we onze wél wiskundig begaafde jongeren op een manier die past bij hun denkgeest, hun natuurlijke talent en leerhonger?

Steven Cnudde: "Na 25 jaar lesgeven in zowel reguliere als niet-reguliere educatie, is het me helderder dan ooit: wiskunde mag én kan zoveel levendiger en gedifferentieerder, rijker en toegankelijker.


Daarom ontwikkelde ik het platform 'Levende Wiskunde': een platform voor al wie wiskunde anders wil leren. Boeiender, creatiever, meer zelfsturend en vooral ook dichter bij de eigen leefwereld en het echte leven. Want dat geven de jongeren die via deze methode werken me telkens terug: 'Dit zijn de boeiendste wiskundelessen en de leukste oefeningen die we ooit hebben gehad!'


Met deze cursus wil ik zoveel mogelijk jongeren de schoonheid, kracht en mogelijkheden van wiskunde laten ontdekken, op een levensechte manier waar ze zelf verder mee aan de slag kunnen. Want wiskunde hoeft écht geen droge kost te zijn."

Wat maakt dit platform uniek?

Vakoverschrijdend, creatief, ondernemingsgericht en levend!

Het platform is prikkelend en uitdagend opgebouwd, zoals wiskunde van oorsprong ook ontwikkeld en ontdekt werd. De leerinhoud is:

- CREATIEF en ONDERNEMINGSGERICHT:
We vertrekken vanuit problemen en vraagstellingen uit het echte leven, om vervolgens de daarbij horende tools en wiskundige kennis te ontdekken op een levende manier. Zo eren we de nieuwsgierige onderzoeker in de jongere én dagen we die ook uit.

- VAKOVERSCHRIJDEND:
Wiskunde wordt pas leuk en boeiend wanneer ze uit haar enge 'vak' gehaald wordt en ingebed is in het echte leven. Door vakoverschrijdend te werken voltrekt het leren zich in een natuurlijke sfeer van plezier en flow en creëren we de grootste leercurve.

- LEVEND en ZINVOL:
Het materiaal is zoveel mogelijk verbonden met het echte leven. Zo begrijp je waarom je iets leert en waar  het toepasbaar is.
 

Zo krijgt wiskunde leren zin. En zo krijg jij weer/ (nog) meer zin in wiskunde leren.


Daar draait het uiteindelijk om, toch?

Diverse en boeiende werkvormen

Wiskunde prikkelend, boeiend en (gedifferentieerd) uitdagend maken, dat doen we o.a. door een veelheid aan levende werkvormen in te zetten, die ook voor beelddenkers geschikt zijn. 

De lessen zijn zo opgesteld dat ze toegankelijk zijn voor zowel jongeren met een neurotypisch (gangbaar) als met een neurodivergent (minder gangbaar) brein.

Je leert niet via droge invulbladen (al kun je die gerust gebruiken om je kennis nadien te toetsen), maar wel via:

- meer dan 100 levendige videolessen
- boeiende bijlagen
- leuke quizjes
- handige overzichtsaffiches
- en helder cursusmateriaal dat je kunt downloaden
.

Je wordt uitgedaagd om zelf aan de slag te gaan met de hedendaagse tools en op speelse manier onderzoekend tot nieuwe inzichten, vormen of patronen te komen.
Out-of-the-box, omdat jij een krachtige, unieke geest hebt die het verdient gevoed te worden op de manier die bij je past.

Een DIY cursus
op eigen maat en tempo!

Dit is een DIY-cursus waar jongeren niet top-down met informatie overspoeld worden, maar er zoveel mogelijk zelf creatief mee aan de slag gaan.

Zoals visionair Célestin Freinet in zijn tijd al wist: wanneer we de 'maker' in het kind eren, maken we de meeste groeikansen mogelijk. Door de jongere zoveel mogelijk zelf het roer in handen te laten houden tijdens het leerproces, worden kennis en vaardigheden écht geïntegreerd.

LEEFTIJDSDOORBREKEND

Het materiaal is bewust niet ingedeeld in een beperkend leeftijdskader, maar volgens moeilijkheidsgraad, omdat aanleg en kennis nu eenmaal niet leeftijdsgebonden zijn.
Levende Wiskunde geeft jou de ruimte om op je eigen tempo te groeien en te ontdekken. Je wordt geprikkeld en geïnspireerd om zelf aan de slag gaan met de kracht van je geest, op het tempo dat jou dient.

Het platform biedt jou een zelfsturend leertraject-op-maat, dat je kunt doorlopen in een sfeer van verwondering, vreugde en passie.

Kortom: bereid je voor op een avontuurlijke tocht doorheen de wereld van de mooiste en boeiendste wiskunde!

Opbouw en inhoud van het platform

Eén leer- en inspiratieplatform
met alle basiskennis t.e.m. het zesde middelbaar
(én veel meer)

in 6 thematische hoofdmodules

met tal van leuke en handige extra's!

De zes modules zijn gebaseerd op het wiskundig model uit de oudheid, in lijn met hoe wiskunde toen beleefd werd (getallen, meetkunde, muziek, kosmologie en filosofie). Dit alles komt in een hedendaags jasje, aangepast aan de fantastische tools die tot onze beschikking staan in de 21e eeuw.

De zes modules:


1. Wiskunde & de kracht van onze geest

2. Meetkunde, heilige geometrie & universele wetten

3. Getallen, oneindigheid & overvloed

4. Muziek, frequenties & harmonie

5. Patronen, functies & voorspellingen

6. Logica, programmeren & the matrix

Daarnaast heb je per thematische module toegang tot tal van boeiende en behulpzame extra's. 
Denk aan overzichtsaffiches, downloadbare cursussen, tal van praktische tools en pdf's, quizjes om je kennis te testen, antwoorden op de meest gestelde vragen...

Klik op de video voor een korte uitleg van het traject  (3'35")

Studenten aan het woord:

"De les die je maakte over winkelonderzoek vond ik de tofste van dit jaar." (leerling 2de graad Freinetonderwijs)

"Ik vind het leuk om zelfstandig aan de slag te gaan met je uitdagingen. Door het zelf te doen, leer ik het meest." (leerling bijlesbureau)

"Voor de eerste keer in mijn leven, na 12 jaar wiskunde, heb ik het gevoel dat het iets met mij te maken heeft! " (leerling 3de graad Steinerschool)

"Die Excell-oefening over het gezinsbudget is de boeiendste les wiskunde die ik ooit kreeg. Ik heb er zelfs twee versies van gemaakt omdat ik het zo interessant vond." (leerling 1e graad Freinetonderwijs)

"De invulboeken vind ik vaak saai en die leerstof vergeet ik meestal ook snel. De lessen die jij zelf hebt gemaakt, blijven me het meeste bij." (leerling 2e graad Freinetonderwijs)

Waarom dit cursusplatform wérkt

Stop teaching calculus, start learning maths! - Conrad Wolfram (oprichter van wolframalpha.com)

  • De leermethode werd ontwikkeld op dezelfde manier als deze waarop wiskunde ontwikkeld werd: diep duiken in een thema, vraagstuk of probleemstelling, jezelf hierin verder uitdagen én je resultaten kunnen controleren en corrigeren.
    Deze manier van ontdekken schenkt wiskundigen zoveel vreugde en vervulling. En dat is geen wonder: ze is zoveel boeiender dan twintig repetitieve oefeningen maken over hetzelfde onderwerp (wat oersaai is, als je het mij en heel veel leerlingen vraagt).

  • Dit platform reikt je wiskunde aan op de manier waarop ik ze zelf als jongere had willen ontdekken. Holistisch, vakoverschrijdend, intrigerend en uitdagend. En ook: inspelend op de meest boeiende wiskunde, mét inbegrip van de huidige ICT-mogelijkheden.


  • Daarnaast leer je ook zoveel mogelijk zelfsturend en autodidactisch. Jij zit aan het stuur van je eigen leerproces!

  • In één beeld kunnen evalueren hoe ver je staat? Dat doe je met de handige affiches met een totaaloverzicht van de leerstof uit de A-stroom én de basiskennis van de lagere school

"Mijn liefde voor wiskunde doorgeven aan de volgende generatie is een passie. Dat doe ik op een manier waar ik diep in geloof en die het levendig, onderzoekend en holistischer maakt.
Jongeren helpen groeien in zelfvertrouwen en het (her)ontdekken van hun wiskundig vermogen is zowel voor hen als voor mij vervullend en creëert wederzijdse dankbaarheid."


Steven Cnudde

geboren wiskundewonder sinds 1974
gepassioneerd lesgever sinds 1998

Voor wie?

Deze cursus is ontworpen voor iedereen die vanuit intrinsieke motivatie en nieuwsgierigheid aan de slag wil met wiskunde.

Meer specifiek richt het platform zich tot:

1. Jongeren in het klassieke onderwijs die gepassioneerd zijn door wiskunde en naast het bestaande aanbod dieper, breder en meer out-of-the-box in de wereld van wiskunde willen duiken;

2. Jongeren die thuisonderwijs volgen en zich graag via een frisse en boeiende benadering van wiskunde zelfstandig willen voorbereiden op de proeven van de Centrale Examencommissie;

 3. Lesgevers, didactisch begeleiders en leermentoren die hun educatieve schatkist willen uitbreiden met meer dan 100 kant-en-klare lessen, uitgewerkt via een brede waaier aan aanstekelijke werkvormen.
Het materiaal is rechtstreeks en in zijn totaliteit te implementeren in de leeromgeving en/of kan gericht in de school of organisatie ingezet worden in het kader van differentiatie / Agora-werking / individuele leertrajecten.

Hoe ziet het platform eruit?

Binnen elk onderdeel vind je een video-opname rond een thema
+ bijhorende links of tools
+ de bijhorende affiches
+ het cursusonderdeel
+ eventueel downloadbare bijlages

Hieronder vind je een screenshot die je alvast een beeld geven van de leeromgeving. Voor een voorproefje van de vidolessen, scroll verder naar beneden.

Waarom zijn intrinsieke motivatie en flow zo belangrijk?

Intrinsieke motivatie is de sleutel tot vreugdevol en efficiënt leren.

Ik heb telkens opnieuw ervaren en gezien hoe jongeren zelf dieper duiken in bepaalde materie als je hen hiertoe de ruimte, juiste insteek en aanmoediging geeft. Intunen op de eigen interesse en de flow van het moment is een enorme kracht en leerversneller.

Bevat deze cursus ook de kennis van de lagere school?

Het grootste deel van de lagere school komt aan bod als synthese bij enkele overzichts-affiches.

Sommige lessen bij de modules omvatten de essentie van getallen, meetkunde en vraagstukken.

Wil je op een dynamische manier aan de slag gaan met de kennis van de lagere school, dan kan je het Wiskundewonder-spel aankopen.

Mijn kind is gepassioneerd door wiskunde. Kan het via dit platform begeleid worden om die passie en dat talent optimaal te ontwikkelen?

Zeker! Dit soort kinderen hebben mijn eigen profiel en onder meer voor hen ontwikkelde ik deze cursus.

Welke kennis komt niet op dit platform aan bod?

De zware analytische meetkunde wordt op dit platform voorlopig niet behandeld. Dit omdat deze specifieke wiskundige domeinen voor weinigen een meerwaarde zijn en bovendien minder makkelijk dan de andere onderwerpen op een levende manier gedeeld kunnen worden.  

Is dit platform ook geschikt voor mensen in het educatieveld?

Zeker. Veel lessen kunnen afgespeeld worden in de klas of zelf gegeven worden, mits je een schoolaccount aankoopt en de auteursrechten in acht genomen worden.

Daarnaast kan deze cursus als vervanging of uitbreiding voor individuele trajecten ingeschakeld worden, in het kader van differentiatie en/of bijvoorbeeld een Agora-werking.

Bij elke les is een downloadbare fiche voorzien die intrinsiek een uitdaging bevat om zelf aan de slag te gaan met de kennis of tools.

Mijn kind wil examencommisie doen. Kan deze cursus helpen?

Uiteraard, er is een specifieke module waarin de affiches uitgelegd worden op een overzichtelijke samenvattende manier om bijvoorbeeld klaar te zijn voor de proeven van de Centrale Examencommissie.
Let op: dit is niet het geval voor de zware richtingen wiskunde van 6 à 8 uur per week.

De andere modules zijn een manier om met veel meer plezier en een bredere bril de wondere wereld van wiskunde te ontdekken.

Het gericht repetitief inoefenen i.f.v. een proef of examen kan best via andere standaardboeken of een voorbeeldexamen.

Mijn kind heeft veel weerstand tegen wiskunde. Hoe kijk je daarnaar?

Veel jongeren ervaren weerstand bij wiskunde, omdat ze niet begrijpen wat de materie te maken heeft met hun eigen leven. Ik ben van mening dat wiskunde doorgaans veel te lineair en 'droog' gegeven wordt en niet inspeelt op het potentieel van het moment.

Daarnaast ben ik het eens met veel vernieuwende denkers: we zoomen beter meer in op het échte wiskundige denken en de toepassing en meerwaarde hiervan in ons dagelijks leven. Levende wiskunde gaat veel meer over logica, algoritmes, patronen, heilige geometrie, krachten van vormen en getallen, enz... Kortom, de wiskunde zoals ze in de wereld geïmplementeerd wordt en waar alle wiskundigen zo gepassioneerd door zijn.
Het meer complexe rekenwerk kunnen we gerust overlaten aan rekenmachines, die hier speciaal voor ontwikkeld zijn en makkelijk als hulpmiddel ingezet kunnen worden.

In mijn begeleiding zet ik er sowieso op in de jongere de link tussen de leerstof en het echte leven te tonen, wat de motivatie en het enthousiasme doorgaans sterk ten goede komt.

Wat is je achtergrond en motivatie om wiskunde op deze manier te delen?

Ik ging 25 jaar geleden heel bewust het onderwijs in om jongeren alles te geven wat ik zelf had willen krijgen toen ik nog een leerling was. Ik ontwikkelde een eigen manier van lesgeven die tot mijn vreugde echt aansluiting vond en vind bij de jongeren van vandaag.

In de TED talk 'Stop teaching calculus, start teaching maths' wordt mijn visie op wiskunde geven helder verwoord. De vreugde die ik zelf ervaar door met wiskunde bezig te zijn, op een holistische en vakoverschrijdende manier, gecombineerd met de fantastische tools die bestaan, wil ik doorgeven aan aanreiken.

Toen ik een vernieuwende middelbare Freinetschool mee op de kaart zette, ontdekte ik het plezier en de meerwaarde van vakoverschrijdend werken met jongeren. Het combineren van wiskunde met ICT, taal, filosofie, muziek, ateliers en kunst, opende deuren die ik voordien in de klassieke aanpak nog niet had ervaren. Voordien had ik twee jaar aan de opstart meegewerkt van een lagere school waar vooral ingezet werd op de combinatie van linker- en rechterhersenhelft en de kracht van spelend leren (wat de norm is in Sudbury scholen). De resultaten van vakoverschrijdend, bewegend en spelend leren openbaarden hun potentieel veelvuldig. Ik ontwikkelde zowel voor lagere als middelbare scholen heel wat vakoverschrijdend materiaal en kreeg de feedback dat dit een van mijn talenten is. Dit materiaal is binnenkort verkrijgbaar op ons online platform.

Een voorproefje

Hier kan je drie (van de meer dan honderd) lessen bekijken en voelen of deze manier van leren resoneert met jou.

Affiche basiskennis B0 (35'34") 
Sparen voor je droomcadeau (27'42")
De cursus programmeren in vogelvlucht (6'50")

Individueel account (uitsluitend voor privé gebruik)

€ 325

1 jaar toegang

  • Meer dan 100 videolessen vanuit levensechte vraagstukken

  • Printbare cursussen en downloadbare bijlages (spreadsheets, schema's, overzichten, pdf's)

  • Een helder gepersonaliseerd overzicht van wat al doorgenomen is en wat nog niet

  • Toegang voor 12 maanden en tot alle updates die nog zullen volgen. 
    Tijdens deze lanceringsperiode van de cursus zijn bestellingen  uitzonderlijk geldig tot het einde van het daaropvolgende schooljaar. (bv bestellen op 1 april 2025, creëert een account tot 30 juni 2026)

Groepsaankoop
Individueel account

-10%

(min. 3 accounts,
uitsluitend voor privé-gebruik)

  • Je koopt in groep (minstens 3) accounts en geniet van een voordeliger tarief (10% korting per account)

  • Aanbod zowel voor scholen als voor (collectief) thuisonderwijs, ...

  • Elke deelnemer krijgt een individueel account gekoppeld aan zijn eigen e-mailadres

  • Iedere gebruiker heeft toegang tot alle mogelijkheden van een individueel account

  • Graag een groepsaccount aanvragen? Contacteer ons via  mail voor een groepskorting.

Schoolaccount

met 1 hoofdaccount

€ 500

Of prijs op maat bij extra accounts

  • Je koopt als school een jaarabonnement met een mentor/lesgeversaccount waarmee je toegang krijgt tot de volledige cursus en alles een jaar lang mag inzetten in jouw leeromgeving.

  • Tijdens deze lanceringsperiode van de cursus zijn bestellingen  uitzonderlijk geldig tot het einde van het daaropvolgende schooljaar. (bv bestellen op 1 april 2025, creëert een account tot 30 juni 2026)

  • De cursussen en downloads mogen gekopieerd worden voor elke leerling, de lessen en tools benut in elke klas.

  • Mogelijkheid tot het aanvragen van extra individuele accounts, waarbij elke deelnemer een uniek account ontvangt, gekoppeld aan zijn eigen e-mailadres. Prijs op aanvraag.

  • Contacteer ons met jouw vraag via mail. We bezorgen jullie graag een offerte op maat.
    Of bestel met de knop hieronder een enkelvoudig mentor/lesgeversaccount.

© 2025 Steven Cnudde - Woods Of Wonder

Algemene voorwaarden & Privacy