Wonderwijs

Platform voor hartsgedragen educatie

Wil jij ook het wonder zien in elk kind en het holistisch begeleiden naar eigen wijsheid?  Geloof je ook in focussen op talenten, waarden en verbondenheid?

Welkom bij Wonderwijs!
Samen bouwen we aan een nieuw educatieverhaal met meer flow, groei, geluk en voldoening voor zowel kinderen, jongeren als volwassenen.

  • Hoor jij ook de noodkreet van zowel kinderen, jongeren als lesgevers, die aangeven dat het huidige klassieke onderwijssysteem niet meer voor hen werkt?

  • Geloof je dat het tijd is voor een nieuw verhaal, dat resoneert met het bewustzijn van de huidige generatie én gebruik maakt van de enorme rijkdom aan leermogelijkheden?

  • Ben jij er ook van overtuigd dat we leeromgevingen kunnen creëren die meer verbinding, efficiëntie, voldoening en flow bieden? Zoek je een holistisch model, tools en inzichten om dit mogelijk te maken?

Dan is Wonderwijs voor jou

  • Jij, lesgever of andere professional in het veld die voelt dat een ander paradigma nodig is.

  • Jij, ouder die oplossingen zoekt voor een kind dat vastloopt in het huidig systeem.

  • Jij, die wilt groeien in bewustzijn en mogelijkheden rond de educatie van de toekomst, waarin het welzijn en potentieel van kinderen én lesgevers centraal staat.

Met dit platform bieden we jou praktische tools en bewustzijn rond inzichten, mogelijkheden en oplossingen, zodat je er meer in kan (beginnen) geloven. Dit zijn de eerste twee noodzakelijke stappen om iets te kunnen implementeren.

Het (W)onderwijs van vandaag en morgen gaat over
zijn, ontwikkelen, verbinden, aanmoedigen en ondersteunen,
niet over doen, verplichten, isoleren, meten en controleren.

WONDERWIJS duikt diep in het hart van educatie.
Dit leerplatform biedt jou:

  • het beste uit 25 jaar ervaring en expertise in educatievernieuwing (in o.a. klassieke secundaire scholen, een lagere school, secundaire Steiner- en Freinetschool, Sudbury scholen,...)

  • een vernieuwend, holistisch educatiemodel dat modulair ingezet kan worden

  • breed bewustzijn rond de transitie van een voorbijgestreefd model uit het industriële tijdperk naar een model dat aangepast is aan het bewustzijn en de mogelijkheden van de 21e eeuw

  • een schatkist vol inspiratie, expertise en direct toepasbare tools en werkvormen voor jouw leeromgeving

  • oplossingen als tegengewicht voor hedendaagse problemen bij zowel kinderen, jongeren als lesgevers (demotivatie, leermoeheid, burn-out, schooluitval, depressie, pesten, enz...)

  • een sprankelende community van educatievernieuwers, zoekers en vinders om dit samen mogelijk te maken

Want we geloven in een wereld waar mensen:

  • zich goed in hun vel voelen en veerkrachtig in het leven staan,

  • groeien van binnenuit, binnen een helder kader met maximale ruimte voor flow,

  • zelfkennis, zelfvertrouwen en waardering voor elkaar hebben,

  • de meerwaarde kennen van samenwerken en de tools krijgen om dat waar te maken,

  • in vrijheid en op eigen tempo een holistische kennis en expertise kunnen ontwikkelen die aansluit bij hun talenten en interesses.

'De geest is niet een vat om te vullen, maar hout dat moet worden ontstoken, tot een vonk die wil leren en een vurig verlangen naar waarheid.'

- Plutarchus

Steven Cnudde: "Het herdenken en hervormen van de bestaande educatieve systemen is een belangrijk deel van mijn levensopdracht. De voorbije 25 jaar gaf ik les in zowat elke educatie-setting én stond ik mee aan de wieg van heel wat radicaal vernieuwende leerinitiatieven, zowel gesubsidieerd als niet-gesubsidieerd.
Het waren jaren van zoeken en vinden, vallen en opstaan, en uitpuren van wat de essentie van educatie kan zijn. De essentie van mijn ervaring en visie bundelde ik in dit traject - Wonderwijs. Hierbij word ik inhoudelijk en praktisch ondersteund door mijn levenspartner en geliefde, Lien. Haar opleiding tot klinisch ontwikkelingpsychologe, haar talent voor deep listening en haar jarenlange professionele achtergrond als waarderend-onderzoekend interviewster vormen een dankbare aanvulling op mijn expertise. Dit leerplatform is een levensdroom die in vervulling gaat. Ik wens van harte dat dit platform je diepgaand mag inspireren en verrijken op jouw pad."

Lien Van Laere: "Als hoogsensitief en meerbegaafd kind ervoer ik mijn schoolloopbaan als behoorlijk beproevend. Ik voelde me eenzaam in een omgeving die weinig bezield aanvoelde en mijn levenslust sijpelde langzaam weg. En dat terwijl ik zo leergierig was. Dat moest toch anders kunnen?
Na mijn opleiding tot psychologe, volgde ik mijn hart en ging ik als zelfstandig schrijfster aan de slag. Een pad dat niet altijd over rozen ging, maar het was mijn pad. Wat voelde het goed eindelijk in vrijheid mijn eigen richting te bepalen.
Als redactrice had ik het voorrecht honderden boeiende mensen te mogen interviewen en me in prachtige initiatieven te kunnen verdiepen.
 Het thema educatie lag me nauw aan het hart. Ik maakte reportages rond vernieuwende educatie-initiatieven en was betrokken bij internationale denktanks rond educatievernieuwing. Dat ik via dit leerplatform verder kan bijdragen aan het vernieuwen van het educatielandschap, is een mooie voortzetting van deze passie."

Eén leer- en inspiratieplatform, zeven hoofdmodules boordevol waardevolle inzichten, ervaring en expertise uit 25 jaar onderwijsvernieuwing

Elke thematische module bestaat uit meerdere onderdelen, met bijhorende filmpjes, tekstbestanden, bijlages,...

Binnen elk onderdeel vind je een video-opname + een overzicht van de inhoud van de bijhorende module.
Eronder staat steeds het tekstmateriaal + eventueel downloadbare bijlages.

Voor wie is dit platform ontwikkeld?

Voor iedereen die een nieuw educatiemodel wil co-creëren dat het welzijn en potentieel van kinderen en lesgevers voorop stelt.

Voor lesgevers en andere professionals in het veld die voelen dat er een ander paradigma nodig is, en liefst zo snel mogelijk.

Voor ouders (of voogden) die oplossingen zoeken voor een kind dat vastloopt in het huidig systeem.

Voor iedereen die outside-the-box wil leren kijken naar educatie en nieuwsgierig is naar hoe we het potentieel voor iedereen zo groot mogelijk kunnen maken.

Waar ontwikkelden we onze expertise?

Steven: "Ik heb ondertussen meer dan 20 jaar ervaring in het veld van educatie en educatievernieuwing. Het is me helder dat het herdenken en hervormen van de bestaande educatieve systemen een belangrijk deel van mijn levensopdracht is. Mijn educatie-achtergrond laat zich in een notendop als volgt samenvatten:

  • Ik studeerde wiskunde aan de Universiteit van van Gent en startte mijn loopbaan als wiskundeleraar in de 2e en 3e graad van het klassieke ASO.

  • Tijdens mijn eerste werkjaren kwam ik in contact met de filosofie van Sudbury scholen. Deze democratische scholen raakten een snaar in me: alles in mij resoneerde met de manier waarop hier naar jongeren en leren gekeken werd. De eerste Sudbury school van Vlaanderen werd opgericht in mijn eigen huis. Ik leerde er veel over wat werkt en wat niet werkt in vernieuwende educatievormen.

  • Daarna zette ik als medeoprichter en -bezieler een vernieuwende muziekschool op de kaart, helemaal op de maat en het tempo van ieder individu. Een muziekschool waar de passie voor muziek en de vrijheid om te leren centraal stond en waar heel veel mensen ervaarden dat als je start vanuit liefde, het leren zoveel aangenamer en vlotter verloopt.

  • Vervolgens was ik nauw betrokken bij de oprichting van een vernieuwende lagere school in het Antwerpse. Muziek, expressie en een leeftijdsdoorbrekende aanpak werden er zoveel mogelijk geïntegreerd in het leertraject. Ook hier leerde ik veel bij over hoe leren werkt en wat de kracht is van een holistischere aanpak.

  • In het bijlesbureau wiskunde dat ik een tijdlang had, had ik heel wat ervaringen die me de ogen openden rond hoe leren zoveel sneller, efficiënter en vooral aangenamer kan, dan binnen een klassieke educatieomgeving vaak mogelijk wordt geacht.

  • Ook van de antroposofische visie op educatie mocht ik op meerdere manieren proeven. Ik gaf een jaar les in de middelbare Steinerschool in Gent waar ik jongeren zag afstuderen waarvan ik voelde tot in al mijn cellen: jullie zijn waardige ontwikkelde mensen geworden. Een zeer fijne en leerrijke tijd, die tot een einde kwam toen de fysieke afstand naar het werk niet meer haalbaar was vanuit onze nieuwe woonst. Als dankbare en trotse papa van een dochter die haar volledige lagere schooltijd doorbracht in de Landelijke Steinerschool in Munte, werd ik meermaals ontroerd en geïnspireerd door de zeer rijke en holistische aanpak en visie op leren.

  • Vervolgens was ik van bij de start betrokken bij de oprichting en verdere uitbouw van Keerpunt Freinetscholen, een vernieuwende middelbare scholengroep die moedig een frisse wind door het gesubsidieerde educatie-landschap laat waaien. Op de ondertussen negen campussen die de school rijk is, worden actief allerlei educatiedogma's in vraag gesteld en herbekeken. Denk daarbij aan zaken als de noodzaak van huiswerk, de klassieke indeling in leeftijdsklassen en vakken, het geven van verplichte examens en de waarde van doceren."

Lien: "Na mijn opleiding tot klinisch psychologe aan de Universiteit van Gent, volgde ik mijn hart en kinderdroom en ging ik schrijven. Ik werkte als redactrice voor tal van (niet mainstream) media en had het voorrecht honderden boeiende mensen te mogen interviewen en me in tal van boeiende initiatieven en onderwerpen te mogen verdiepen.
Vernieuwende educatie was een van de thema's die me nauw aan het hart lagen. Als hoogsensitief en hoogbegaafd kind doorliep ik zelf een behoorlijk uitdagende schoolcarrière, die me alles behalve 'op het lijf geschreven' aanvoelde. Deze intense jaren overleven ervoer ik in die tijd als mijn voornaamste opdracht.

Als volwassene ontdekte ik tot mijn vreugde dat er ook totaal andere manieren bestonden om naar leren te kijken. Die ontdekking was helend en boeide me mateloos. Ik maakte niet alleen reportages rond vernieuwende educatie-initiatieven, maar was ook actief betrokken bij meerdere internationale denktanks rond educatievernieuwing.

Na mijn opleiding tot psychologe volgde ik doorheen de jaren heel wat leertrajecten en bijkomende opleidingen in binnen- en buitenland rond helend werken met het woord en de kracht van authentieke zelfexpressie, schrijven en verhalen. In de schrijfworkshops en groeitrajecten die ik doorheen de jaren ontwikkelde en begeleidde, zowel voor jongeren als volwassenen, experimenteerde ik voluit met 'andere' manieren van samen lerend op weg zijn. Ik ervoer het plezier en de flow van gericht en in kleine groep op pad gaan rond bepaalde thema's, van mens tot mens. De klassieke 'top-down' manier van doceren verving ik door het in cirkelvorm samen lerend onderweg zijn.
Dat ik Steven mag aanmoedigen en ondersteunen in zijn missie om het educatielandschap mee te vernieuwen, ervaar ik als een geschenk. Op dit leerplatform laat ik me vooral zien in de rol van interviewer en gesprekspartner rond de thema's die Steven vanuit zijn expertise en achtergrond belicht. Een gedroomde voortzetting van mijn eigen passie voor onderwijsvernieuwing."

 

Kunnen we jullie boeken voor een lezing of workshop?

Jazeker. Steven is een ervaren spreker en we zijn beiden ervaren groepsbegeleiders. We delen ervaring en expertise graag live met zowel kleine als grotere groepen. Nadien maken we graag ruimte voor persoonlijke vragen uit het publiek.

Organiseer je graag een lezing in jouw regio of voor je eigen team of netwerk, contacteer ons dan gerust voor een offerte en/of om mogelijkheden te bespreken.
Hier vind je meer info over de lezingen. Je kunt ons bereiken via welkom@woodsofwonder.be.

Hoe wordt het materiaal op het platform aangeboden?
  • Een rijk en helder vormgegeven leerplatform dat bestaat uit een 30-tal diepte-interviews in videoformaat (samen goed voor 13 uur opname)

  • Uitgebreid aanvullend tekstmateriaal

  • Een downloadbare syllabus met tal van praktisch toepasbare handleidingen

  • Een reflectiecursus om de inhoud te integreren en nieuwe inzichten in jezelf te helpen ontwaken en te verdiepen

  • Tal van anekdotes, praktische voorbeelden en toepassingen uit de praktijk (inspirerende verhalen uit vernieuwende lagere en middelbare leeromgevingen, zowel uit de gesubsidieerde educatiewereld als uit vernieuwende privé-initiatieven)

  • Waardevolle opvolg-calls in groep rond aanvullende thema's en FAQ, met de mogelijkheid om ook vragen te stellen over je eigen initiatief!

Onze motivatie om dit platform te bouwen

Steven: "Van bij de aanvang van mijn studies wist ik: ik ga het onderwijs in, om jongeren alles te schenken wat ik zelf nooit gekregen heb en nodig had om uit te groeien tot een sterke volwassene. Een volwassene die (zelf)bewust, veerkrachtig en met zelfvertrouwen door de wereld beweegt, vol goesting in het leven en met geloof in de toekomst. Als negentienjarige had ik bij enkele stevige mokerslagen van het leven de vergankelijkheid en betrekkelijke waarde van mijn 'goede punten' ervaren. Ik zat met grote vragen, waarop ik geen oplossing of antwoord had.

Hoe ga ik om met pijn en verdriet?
Hoe vind ik de zin van mijn leven?
Hoe kan ik innerlijke kracht opbouwen?
Hoe kan ik terug rustig de slaap vatten 's avonds?
Wat is de essentie van mijn en ons bestaan?
Hoe kan ik van betekenis zijn voor mijn geliefden?
Hoe creëren we meer verbondenheid met elkaar?
Hoe kunnen we echt gelukkig zijn als mens?
En ook: waar zijn de 'wise elders' die hun kennis en wijsheid met ons, jongeren, willen delen en ons waarachtig kunnen gidsen op ons pad?

Leraar worden voelde als een roeping.
Ik wist: dit is wat ik met mijn leven ga doen. Dit pad zal me vervulling brengen.

De eerste jaren als leraar had ik mijn handen vol aan het me inwerken in mijn job en het vaste voet aan de grond krijgen in de school. Na enkele jaren voelde ik echter tijdens mijn lessen de desinteresse, apathie en nood aan andere input groeien bij de jongeren. De meeste leerlingen deden weliswaar wat verwacht werd, maar hun motivatie leek vaak vooral te komen vanuit angst voor slechte punten. Een diepe drive van binnenuit en échte interesse waren vaak afwezig. Dat raakte me tot in mijn kern, want elk uur dat ik deze jongeren les gaf, was een uur van hun leven dat nooit meer zou terugkeren!


Ik voelde tot diep in mijn botten dat dit niet was waar leren om draaide.
Ik wilde jongeren een holistische omgeving bieden waarin ze konden groeien en bouwen aan zichzelf,
en waarin het avontuur van samen op weg zijn centraal kon staan.

De realiteit voelde daarentegen eerder aan als 'We zitten de rit uit en kijken uit naar de avond, het weekend, de volgende vakantie'. Misschien herken je dit als lezer ook wel uit je eigen schooltijd en/of of bij de kinderen en jongeren die jou vandaag omringen.

Het woord 'educatie' komt van het Latijn 'educare' en betekent letterlijk: naar buiten leiden wat binnenin verborgen ligt. Dàt was mijn streven. De jongeren vroegen me steeds vaker om ook eens andere leerstof aan te bieden, naast de verplichte leerstof.  Wat ik niet kon aanbieden binnen de lessen, begon ik te delen in de pauzes: krijgskunst, filosofische gesprekken, een picknick in het park, een bezinningsmoment. Deze momenten voelden rijk en als een essentieel onderdeel van educatie: het échte samen onderweg zijn, op alle lagen van ons mens-zijn. Hier ervaarden we de magie van verbondenheid en van het samen onderzoeken en ontdekken van het leven. Het waren magische momenten, die steeds vertrokken vanuit de interessegebieden van de jongeren. Er golfde een natuurlijke flow door de groep, die iedereen optilde naar een ander niveau. Hier leefde ik voor, en de jongeren duidelijk ook!

Omdat ik die flow en intrinsieke motivatie toen al als essentiële bouwstenen van educatie ervaren had, en omdat ik geloofde dat ze meer de norm dan de uitzondering zouden moeten zijn, ben ik nooit gestopt met zoeken naar hoe we een dergelijke leeromgeving mogelijk kunnen maken. De TED-talk van Sir Ken Robinson 'Do schools kill creativity?' wakkerde mijn vuur enkel aan. Ook de ontdekking van Sudbury scholen verrijkte en verdiepte mijn zoektocht naar antwoorden. Getuigenissen van kinderen en jongeren die kozen voor thuisonderwijs en andere leervormen brachten wéér andere perspectieven. Hoe meer educatievormen ik ontdekte, hoe meer ik het bestaande, klassieke systeem in vraag ging stellen, en hoe meer ik erop gebrand was een alternatief te creëren.

In de voorbije 25 jaar gaf ik les in zowat elke educatie-setting én stond ik mee aan de wieg van heel wat radicaal vernieuwende leerinitiatieven, zowel gesubsidieerd als niet-gesubsidieerd.

Het waren jaren van zoeken en vinden, vallen en opstaan, en uitpuren van wat de essentie van educatie kan zijn. De essentie van mijn ervaring en visie bundelde ik in dit traject - Wonderwijs. Hierbij word ik praktisch en inhoudelijk ondersteund door mijn levenspartner en geliefde, Lien. Haar opleiding tot klinisch ontwikkelingpsychologe, haar talent voor deep listening en haar jarenlange professionele achtergrond als waarderend-onderzoekend interviewster vormden een dankbare aanvulling op mijn expertise. Dit leerplatform is een levensdroom die in vervulling gaat. Ik wens van harte dat dit platform je diepgaand mag inspireren en verrijken op jouw pad."

Is dit leerplatform interactief?

Alle modules zijn vooraf opgenomen en in eerste instantie bedoeld als zelfstudie.

De opvolg-calls zijn wel interactief en kun je live bijwonen. Daarin zullen we de meest gestelde vragen behandelen die we ontvangen van de cursisten en die aansluiten bij het reeds gecreëerde lesmateriaal. De calls worden opgenomen en zijn telkens nog 7 dagen via het platform beschikbaar voor wie de call niet live kon bijwonen.

Kan ik dit platform aanbieden aan mijn team?

Deze aankoop is voor één gebruiker bedoeld. Je inloggegevens mogen niet met anderen gedeeld worden. Wel bieden we formules aan voor collega's en teams.

Indien je dit traject met een team wilt volgen, kan je ons contacteren voor speciale voorwaarden.
Stuur ons een mailtje via welkom@woodsofwonder.be en we nemen graag contact met je op.

 

Kan ik een factuur ontvangen?

Uiteraard. Je ontvangt automatisch een factuur bij aankoop van dit leerplatform.

Je kunt de gegevens van je organisatie ingeven op de verkooppagina.

We kijken ernaar uit je te verwelkomen in de Wonderwijs community!

Steven Cnudde & Lien Van Laere

Wonderwijs

€ 320

  • Online leer- en inspiratieplatform met meer dan 13 uur teachings onder de vorm van interviews, verdeeld over 7 hoofdmodules

  • Bij elke video hoort gestructureerd tekstmateriaal + (waar dat een meerwaarde is) verdiepende en aanvullende bijlages met downloadbare templates en schematische overzichten

  • Een downloadbare 'Wonderwijs' syllabus met tal van praktisch toepasbare handleidingen

  • Onmiddellijke toegang tot al het materiaal voor een deep-dive van zes maanden + alle downloads

  • Een reflectiebundel om het traject verder te integreren

  • Waardevolle interactieve opvolg-calls waarin we we dieper op thema's en FAQ ingaan, en waarin ruimte is om gelijkgestemden te ontmoeten en vragen te stellen over je eigen initiatief

Contactgegevens

Betaalmethode

Besteloverzicht

© 2025 Steven Cnudde - Woods Of Wonder

Algemene voorwaarden & Privacy